Grupy fokusowe – czym są i gdzie przeprowadzać tego typu badania?
Ostatnimi czasy mamy przyjemność gościć w naszych salach szkoleniowych przeróżne grupy fokusowe. Na własne oczy przekonaliśmy się, iż ta metoda jest doskonałym narzędziem usprawniającym proces projektowania produktu, czy usług.
Metoda o nazwie Focus Group Interview nazywana także fokusem, czy bardziej po polsku – Grupowym Wywiadem Zogniskowanym, została opracowana podczas II Wojny Światowej przez Roberta Mertona i Paula Lazersfelda – dwóch socjologów pracujących wtedy w USA. Obaj naukowcy testowali wówczas audycje propagandowe i jest to doskonały przykład, że „dobre”, może mieć także „złe” początki.
Jak wyglądają dzisiaj grupy fokusowe?
Opierają się wciąż na metodzie Mertona i Lazersfelda, ale oczywiście rozwój technologiczny i badania dotyczące procesów poznawczych nieco ją zmieniły. Jednym słowem pisząc grupy fokusowe ewoluowały. Pierwsze grupowe wywiady zogniskowane polegały na wysłuchiwaniu przez specjalnie dobrane osoby audycji propagandowych, zaprojektowanych przez obu socjologów. Uczestnicy testu mieli określić za pomocą przycisków, czy materiał im się podoba, czy też nie. Dodatkowo ich reakcje były rejestrowane. Kilka dekad później do badania dołączono pytania o przyczyny reakcji badanych.
Obecnie grupy fokusowe są prowadzone przez przeszkolonego moderatora – przewodnika, który wg określonego scenariusza prowadzi dyskusję z uczestnikami badania. Odpowiednio ich aktywuje, zachęca do udziału i konfrontuje opinie, używając do tego nowoczesnych i zróżnicowanych technologii. Badanie jest rejestrowane i analizowane po fakcie.
Co można zbadać podczas Fokusa?
Możliwości jest naprawdę wiele. Począwszy od użycia określonego koloru w przekazie komunikacyjnym, poprzez odbiór np. całej kampanii reklamowej, reakcji na określone produkty, zapachy, przekazy, odbioru różnego rodzaju estetyk, na analizach programów partii politycznych kończąc. Niewątpliwie z metody tej korzystają wszelkie nauki społeczne. Socjologowie, psychologowie, kulturoznawcy i antropologowie często włączają to narzędzie do swojej pracy. Podobnie przydaje się do wszelkich analiz rynkowych dotyczących poszczególnych produktów, bądź działań marketingowych. Nie możemy zapominać oczywiście o branży reklamowej, która używa tej metody niezwykle często.
Grupy fokusowe w wynajętych salach szkoleniowych. Czy można i czy warto?
Każde badanie jest inne, ma swoją specyfikę i potrzeby. Bywa, że podczas badania niezbędne jest np. lustro weneckie, lub specjalistyczne sprzęty pozwalające na rejestrację obrazu i dźwięku w wysokiej jakości. Fokusy tego typu organizowane są najczęściej w specjalnie do tego przygotowanych pomieszczeniach, które uwzględniają najbardziej nawet wyszukane potrzeby badaczy. Oczywiście taka opcja potrafi wygenerować duże koszty.
Natomiast nie są to wcale sytuacje najczęstsze i kiedy planujemy badanie mniej spektakularne, niewymagające dostępu do specjalistycznych technologii, warto rozejrzeć się za innymi, mniej kosztownymi opcjami. Mniej „skomplikowane” grupy fokusowe doskonale sprawdzają się w salach szkoleniowym z podstawowym wyposażeniem i badanie może wówczas przynieść również pożądany efekt.
Na co uważać przy wynajmie sali do Grupowego Wywiadu Zogniskowanego?
Przede wszystkim warto zawczasu określić metodologię badania i narzędzia niezbędne do jego realizacji. Jeżeli potrzebujemy lustra weneckiego, to opcje znalezienia odpowiedniego miejsca do przeprowadzenia badania nieco się zawężają. Nasza rada jest niezmienna – planujmy z dużym wyprzedzeniem. Natomiast, gdy potrzebujemy tylko możliwości zapisu, spokoju i komfortu, powinno nam już być łatwiej. Warto zawsze zadać pytanie, czy, jeżeli wybrana sala szkoleniowa nie ma jakiegoś elementu, może go nam dostarczyć. Z reguły się udaje – wiemy o tym z doświadczenia. Nie możemy zapominać również o dyskrecji. Zwłaszcza, kiedy myślimy o np. wprowadzeniu nowego produktu, czy usługi na rynek. Warto dobrać partnera z solidną reputacją, a niekiedy warto nawet podpisać z właścicielem sal na wynajem umowę o poufności.
Zapraszamy do naszych sal szkoleniowych
Jak wspomnieliśmy na początku tekstu – mamy przyjemność obsługiwać grupy fokusowe i wynajmować nasze sale szkoleniowe w tym celu od wielu lat. Jesteśmy przygotowani na wiele różnych sytuacji. Może nie mamy w posiadaniu lustra weneckiego, ale dysponujemy technologią oraz przestrzenią umożliwiającą przeprowadzenie skutecznego fokusa.