Mała sala na szkolenia, warsztaty, kursy a może prezentacje. To, jakiej sali tak naprawdę potrzebujemy, zależy tak naprawdę od specyfiki naszego wydarzenia i pytań jakie sobie zadamy przed wynajęciem takiej sali.
Mała sala vs duża sala?
Wielkość sali szkoleniowej zależy przede wszystkim od ilości osób, dla których przeprowadzamy dane wydarzenie. Na każdego uczestnika szkolenia, warsztatu, czy kursu wg norm przypada około 2 m.2 powierzchni. Uczestnicy zajęć w małej sali muszą mieć zapewnioną ciszę i spokój.
Sala powinna być salą typu zamkniętego. Uczestnicy powinni przebywać komforcie, dlatego powinniśmy uniemożliwić osobom postronnym dostęp do danej sali szkoleniowej. W tych warunkach uczestnicy mogą swobodnie uczestniczyć w wydarzeniu.
Na wyposażeniu takiej sali najczęściej znajdują się krzesła z ławkami lub krzesła z pulpitami, tablica suchościeralna ”white board”, lub czarna typu „black board”. Niekiedy zamiast tradycyjnych tablic spotkamy tablice typu flipchart z mazakami.
Ważne, abyśmy mazaki których użyjemy, mogli w łatwy sposób zetrzeć. Pamiętajmy zatem, że mazak typu „marker permanentny” nie nadaje się do takich zadań. Takie markery są bardzo trudne do zmazania i pisanie nimi po tablicy może ją po prostu zniszczyć!
Oświetlenie Sali
Według norm BHP sala szkoleniowa musi być dobrze oświetlona. Dostęp światła dziennego oraz oświetlenia powinien umożliwiać bezpieczne czytanie, pisanie oraz pracę na komputerze Gęstość strumienia świetlnego w takiej sali to przedział 200 – 400 lx. Dla orientacji – według normy PN-EN 12 464-1: 2004 zalecane natężenie oświetlenia przykładowo dla :
- rozpoznawania rysów twarzy – to 20 lx
- wykonywania prostych czynności to 50 lx
- dla pracy w warsztacie, przy maszynie to około – 200 lx
- przy obsłudze komputera, pracach biurowych to około 500 lx
Sala powinna również posiadać łatwy dostęp do źródła prądu ( gniazdka i przedłużacza).
Mała sala i temperatura
W małej sali temperatura nie powinna być niższa niż 18 °C (291 K). Kaloryfery podczas pracy w okresie jesienno – zimowym muszą posiadać sprawne termostaty, które możemy nastawić w zależności od potrzeb. Bardzo ważnym elementem jest tutaj także, abyśmy mieli możliwość wymiany powietrza.
Sala powinna posiadać co najmniej w wentylację grawitacyjną. Pomieszczenia do przeprowadzania szkoleń powinny być również zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza, poprzez dobrą izolację drzwi i okien. Natomiast maksymalna temperatura nie jest określona żadnymi przepisami pracy. Możemy jednak przyjąć, że komfort pracy w tego typu salach kończy się wraz z jej wzrostem do 28- 30°C. W okresach letnich dobrze jest, kiedy tego typu sale wyposażone są w klimatyzację, bądź mechaniczną wentylację.
Infrastruktura i bezpieczeństwo
Pomieszczenia z którymi sąsiaduje nasza sala, muszą spełniać wymogi bhp i przeciwpożarowe. Uczestnicy po wejściu do sali wieszają swoje okrycia wierzchnie na wieszakach.
Organizator zapewnia Zamawiającemu możliwość oznaczenia Sali, w której będzie prowadził zajęcia oraz umożliwia dostęp do bezpłatnej toalety. Na wyposażeniu powinniśmy zawsze mieć gaśnicę, koc gaśniczy, czy też apteczkę. Drogi ewakuacyjne musimy jasno zdefiniować i oznaczyć.
Bezprzewodowy dostęp Wi–Fi do Internetu jest zawsze dodatkowym atutem przy organizacji tego typu wydarzeń.
Optymalnie jest, jeżeli w pomieszczeniach, gdzie mieści się nasza sala, jest kuchnia wyposażona w sprzęt do parzenia herbaty, kawy i gdzie możemy przygotować przekąski. Jeżeli nie ma kuchni, wówczas Zamawiający powinien zadbać o przerwę i napoje dla uczestników szkolenia, jeśli szkolenie jest krótsze niż 6 godzin. Jeżeli zaś szkolenie trwa więcej niż 6 godzin, możemy pomyśleć o cateringu zewnętrznym. Takie dłuższe przerwy mogą skutecznie pomóc zasypiającym i pobudzić ich do dalszego wysiłku umysłowego. Przerwy kawowe, czy obiadowe, to także doskonała okazja byśmy nawiązali bliższe relacje biznesowe.